User happiness (RT2200 DragonFly)

20121230-094159.jpgI forordet til Galaktiske forestillinger nævner jeg begrebet marketing warfare som en af inspirationskilderne til RT2200 DragonFly – transpeeding er en livsstil.
Men det er ikke det eneste.
For at have et produkt der kunne behandles med ovennævnte begreb, måtte jeg opfinde noget, samt en tilhørende markedsføringsstrategi. Jeg forestillede mig at det skulle være et produkt der i sig selv som behovsopfylder ikke skulle adskille sig fra andre tilsvarende produkter, men at det i kraft af en virtuel værdi igennem design og brugervenlighed skulle skabe et afhængighedsforhold til forbrugeren, der ville udarte sig som kødannelser ved produktlancering á la Apple.
Design
Særligt i brugen af et produkt er design alt, fordi designet skal hjælpe brugeren med betjeningen: ligger det godt i hånden når jeg bruger det, ved jeg hvad jeg skal gøre med det, er det sikker, robust, præcis, gør det hvad jeg forventer, overrasker det på den gode måde, gengiver det fornemmelsen af kvalitet som godtgør den højere pris jeg betalte for det.
Jeg taler ikke om funktionalisme, fordi i funktionalismen kommer formen efter funktionen og er lig med en høj estetisk værdi når der ikke er andet end funktion tilbage. Det jeg mener er produktudformning, der inviterer til forskellig brug selvom funktionen er ens. For eksempel skal en stol se bekvem ud når den skal invitere til lange pauser, og se ubekvem ud (og også være det) der, hvor man ikke ønsker folk skal opholde sig i længere tid ad gangen.
Om det så er en hammer, et fartøj eller et stykke sofistikeret software, er det designet der er afgørende for anvendeligheden. Og jo bedre designet er, des mindre betjeningsvanskeligheder og større fornøjelse. B&O var på et tidspunkt pionerer hvad betjening angår. Eller se bare, hvad der skete da den første iPod kom til verden.
Der er skrevet hyldemetervis af bøger om, hvordan man gør betjeningen intuitiv. Og et godt designet User Interface går forud for funktionalitet, idet UI muligvis kan erstatte en bestemt funktion. Eksempelvis blandingsbatterier med et håndtag i stedet for to skrueventiler. I pricippet samme funktionalitet, med de to dimensioner (koldt og varmt vand) lagt i et koordinatsystem som kan styres med et håndtag.
Et af de produkter, hvor den faktiske funktion og markedsføringens fremstilling af samme divergerer mest, er biler. En bil er et redskab til at bringe dig fra A til B. Reklame for biler er proppet til randen med virtuelle værdier, ingen trafik, livsglæde, sikkerhed … find selv på flere. Og designet af bilen lige fra konceptbiler til slutproduktet er præget at brugertilfredshed via design. Selv duften af ny bil, som man endda kan få som wunderbaum eller på flaske,når duften engang er forsvundet fra bilen, er designet til at give brugeren en oplevelse. Derfor faldt mit valg på et transportmiddel.
Hvad historiens form angår valgte jeg forsætteligt et docudrama i stil med en historisk udsendelse på Discovery. Hvorhvidt det lykkedes mig ved jeg ikke, jeg fik under alle omstændigheder på puklen for det (side 259) i en anmeldelse.

Tilbage til overblik

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *